KLEJENIE ALUMINIUM
Aluminium jest zdecydowanie najczęściej klejonym metalem.
Połączenia klejone w wykonywanych ze stopów aluminium samolotach stosowane są na dużą skalę od połowy lat 40-ch.
Obecnie klejenie stosuje się powszechnie w konstrukcjach nośnych samolotów i śmigłowców
( łopaty wirnika, dźwigary skrzydeł ).
SPAWANIE ALUMINIUM
Aluminium nadaje się doskonale do spawania.
Można je spawać wieloma metodami, jednakże w praktyce stosuje się kilka z nich.
Obecnie dominują metody spawania łukowego w osłonie gazu, przede wszystkim MIG ( Metal Inter Gas ),
czyli spawanie elektrodą metalową w osłonie gazów obojętnych,
oraz TIG ( Tungsten Inter Gas ) czyli spawanie elektrodą wolframową w osłonie gazów obojętnych.
Spawanie łukowe elektrodami otulonymi nie jest szerzej stosowane w praktyce.
METODA MIG
Spawanie metodą MIG jest z reguły stosowane przy grubości materiału od 1mm wzwyż.
Spawanie tą metodą może być prowadzone we wszystkich miejscach i dla wszystkich typów spoin.
W wyniku wysokiego prądu spawania uzyskuje się wysoką szybkość spawania i mniejszą podatność na zniekształcenia.
W przypadku dużych serii spawanie metodą MIG można z powodzeniem zautomatyzować
METODA TIG
Tą metodę stosuje się przy małej grubości materiału, nawet poniżej 1mm.
Górna praktyczna metoda wynosi ok. 10mm.
Spawanie tą metodą może być prowadzone we wszystkich miejscach i dla wszystkich typów spoin.
Metoda TIG gwarantuje spoinę o najwyższej jakości.